Thursday, February 25, 2010

Wahana atau Wacana Mana Satu Betul

Bahasa Melayu itu bukan sahaja indah malah mengandungi pelbagai fungsi dalam masyarakat Melayu. Seperti pengisian pantun Melayu Yang merah itu saga, yang kurik itu kundi: yang indah itu bahasa, yang cantik itu budi. Oleh itu untuk memulihara keindahan dan kecantikan bahasa Melayu, setiap penutur perlu menitikberatkan penggunaan yang betul agar keindahannya tetap terpelihara.
Terdapat beberapa perkataan yang sering digunakan dalam perbualan atau ucapan. Antara perkataan tersebut ialah wahana dan wacana. Terdapat ramai penutur yang menggunakan perkataan ini tetapi tidak pasti mana satukah yang paling tepat. Ada pendapat yang menyatakan perkataan ini mempunyai makna yang sama dan boleh ditukar ganti. Pendapat ini adalah tidak benar kerana kedua-duanya mempunyai makna yang berbeza.
Wahana ialah saluran atau perantaraan yang memungkinkan sesuatu dicapai, disampai atau dilakukan. Berikut adalah contoh ayat yang menggunakan perkataan wahana :
• Bahasa baku merupakan bahasa yang layak dijadikan bahasa ilmu untuk wahana pemikiran dan untuk pengembangan budaya bangsa.
• Persatuan Ibu Bapa dan Guru perlu diwujudkan sebagai wahana untuk mengatasi masalah disiplin di sekolah.

Wacana pula merujuk keseluruhan pertuturan yang merupakan suatu kesatuan, ucapan, pertuturan, percakapan sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan.

• Antara tugas guru bahasa Melayu di sekolah ialah mampu menganalisis wacana sastera terutama dalam menyampaikan pengajaran Komsas di bilik darjah.
• Pengajaran unsur sastera dalam bahasa Melayu bertujuan menilai keindahan wacana budaya yang dimiliki oleh masyarakat Melayu.

Oleh sebab kedua-dua perkataan tersebut berbeza maknanya, pengguna bahasa perlu berhati-hati bagi mengelakkan pengguaan ayat yang tidak gramatis.

No comments:

Post a Comment